Lasketko aseesi vai jatkatko mielesi sisällä käytävää taistelua

Psykologiset ongelmat, mielen kärsimykset, kipeää tekevä paha olo, niitä ylläpitävät menneiden tapahtumien muistot ja pelot ja kokemukset.

Ero näiden kokemusten vaikutuksien ja mielen pahaa oloa ylläpitäviin vaikutuksiin tulee esiin esimerkiksi metaforan kautta.

Miten kohdata sotatantereella tilanne, jossa taistelu on epäonnistumassa?

Taistelija ajattelee, että hänen on voitettava sota muuten ei ole elämisen arvoista elämää. Niinpä hän jatkaa taistelua tuskaisena ja uupuneena.

Hän ei ole oivaltanut, että hän voi milloin tahansa niin halutessaan jättää taistelun ja alkaa elää tätä hetkeä.

Taistelu sotakentillä voi jatkua edelleen ja tanner voi tömistä edelleen sodan melskeistä mutta taistelijalle sodan lopputulos ei enää ole merkityksellinen. Hän ei enää ajattele, että hänen täytyy voittaa ennen kuin hän voi alkaa elää.

Elämän puolesta taisteleminen on hyvin eri asia kuin elämän eläminen tässä hetkessä.

Tutkimusten mukaan kun ongelman sisältö muuttuu, ongelman kokeminen usein muuttuu.

Kun taistelijat lähtevät pois sodasta, sota huolehtii itse itsestään ja näin ollen se voi jopa sammua kun taistelijoita ei enää ole.

Entäpä jos alkaisit tarkastella kärsimyksesi sisältöä enemmän kuin sitä, miten kärsimyksesi / ongelmasi ilmenee?

Hyväksymis- ja omistautumisterapia on tutkimustietoon perustuva terapiasuuntaus. Se kyseenalaistaa joitakin vallalla olevia näkemyksiä ongelmista ja sitä miten ymmärrämme ongelmamme.

Se ei tarkoita, että olisi olemassa jokin yksi autuaaksi tekevä tapa kohdata ja käsitellä mielen kärsimystä mutta se saattaa olla silmiä avaava ja uusia oivalluksia synnyttävä kokeilemisen arvoinen tapa.

Entäpä jos ongelma ei olekaan se miten pahalta sinusta tuntuu nyt vaan se mitä ajattelet tuosta pahasta olostasi?

Entäpä jos ongelma syntyykin siitä, että käyt sotaa pahaa oloasi vastaan ja kärsit taistelun tuomasta uupumuksesta ja haavoista.

Mitä tapahtuu jos syttyy sota mutta kukaan ei lähde sotimaan?


Muutos, lähdetkö tutkimaan sitä, mikä on sinun kärsimystäsi ylläpitävän ajattelun/toiminnan/puheen sisältö?
Sinun ei tarvitse uskoa siihen mutta sinun täytyy haluta sitä.

KEVENNÄ MIELTÄSI >>>>

-Anneli
Kerro kaverille

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.