MITEN VOIT KOITTAA VAIKUTTAA LÄHEISEN VAATIVUUTEEN.

Vaativuus

Miten voit koittaa vaikuttaa tilanteeseen, jos koet että puolisollasi tai läheiselläsi voisi olla vaativuuden tunnelukko.

 

 

Vaativuuden tunnelukon omaavan ihmisen lähellä olevat kokevat useimmiten, että mikään ei tunnu olevan riittävän hyvää taikka tarpeeksi.

Tunnet omankin olosi helposti kireäksi ja hankalaksi vaativuuden tunnelukon omaavan henkilön läheisyydessä.

Mikäli kyse on ystävästä voi olla, että huomaat vältteleväsi yhteydenottoja, koska usein melkeinpä pelkäät, mistä tulet ehkä arvostelluksi. Tai et halua enää lähteä ystäväsi kanssa ravintolaan syömään opittuasi, että aina tuntuu olevan joku asia huonosti. Ruoka on huonoa tai ilmastointi on vääränlainen, tarjoilijat hitaita tai pöytä ei ole tarpeeksi hyvällä paikalla.

 

Miten tunnistaa vaativuuden tunnelukon vaikutuksia.

 

Varsinkin jos kyseessä on oma puolisosi, voi olla hyvä miettiä miten totta vaativuus on ja miten siitä voisi puhua.

Vaativuuden tunnelukon perusilmiasuja on kolmenlaisia. Toki yleensä ihmisissä sekoittuu eri toiminta tavat, mutta voimakkaimman tavan voi helposti tunnistaa.

 

  1. Pakkomielteisyys ilmenee vaikeutena sietää pienintäkin epäjärjestystä. Hänellä on oltava kaikki yksityiskohdat täydellisesti. Hetken voi pilata pienikin epätäydellisyys. Ravintolan ilman lämpötila tai aterian riisin kypsyys voivat saada hänet keskittymään ainoastaan näihin asioihin ja kaikki ilo yhdessä olemisesta jää taustalle.
  2. Saavutushakuisen henkilön tunnusmerkki on työnarkomania. Hän ei voi olla tyytyväinen tekemäänsä koskaan. Aina on vara parantaa. Tuloksista ei voi nauttia vaan huomio kiinnittyy siihen minkä olisi voinut tehdä paremmin. Saavutuksien vaatimukset voivat myös lannistaa niin, että henkilö ei kykene rentoutumaan mutta ei oikein myöskään saa mitään aikaiseksi.
  3. Statushakuinen taas on juuttunut vallan, rahan, kauneuden tai arvostuksen tavoitteluun. Hän ei kuitenkaan voi koskaan kokea saavansa arvostusta tarpeeksi. Ravintolassa pöytä väärässä paikassa on osoitus arvostuksen puutteesta. Tässä tapauksessa usein on kysymys syvällä olevassa vajavuuden tunteesta.

 

Jos tunnistat näitä piirteitä selvästi kumppanissasi niin hänellä voi olla vaativuuden tunnelukko. Selkeä tunnusmerkki joka liittyy kaikkiin kolmeen malliin, on elämästä puuttuva tai yhä vähenevä ilo ja nautinto. Mikään ei oikein tunnu miltään ja mistään ei koe iloa.

 

Myös fyysisiä oireita kuten suolistovaivoja ja päänsärkyä voi esiintyä toistuvasti. Voit kenties jo tunnistaa myös masennuksen merkkejä ilottomuuden lisäksi.

 

Miten voit puuttua asiaan.

 

Vaativuuden tunnelukosta kärsivä ei itse useimmiten ymmärrä vaativuuttaan.

Hänelle se on normaalia, eikä hän näe ylimitoitetuissa tavoitteissa mitään outoa. Hän on sitä mieltä, että jos ei jatkuvasti pyri parempaan siitä seuraa sekundaa ja kaikki tekemisen laatu huononee.

Vaativa ihminen on kierteessä, jossa hän juoksee ja juoksee ja luulee tavoitteen täyttyvän aina seuraavan projektin jälkeen.

Meidän olisi kuitenkin aina ymmärrettävä, että toisen ihmisen muuttaminen ja muuttuminen ei tapahdu käskystä eikä arvostelemalla.

On myös hyvä katsoa ensin omaa olemustaan, mikä sinun arvostelun halun taustalla on. Oletko aidosti huolissasi vai oletko ärsyyntynyt toisen tavasta elää. Vaativan ihmisen käsitys usein on, että vain hänen tapansa toimia on oikea. Älä siis putoa samaan ansaan, vaan tutki ensin omia tarkoitusperiäsi.

Vaativa ihminen hakee usein kumppanikseen suurpiirteisemmän persoonan. Hän siis toisaalta kuitenkin tiedostaa kaipaavansa jotain mitä rennommalla otteella elävä ihminen ilmentää.

Kuitenkin jos olet sitä mieltä, että vaativuus läheiselläsi on vaarassa uuvuttaa hänet, kannattaa asia ottaa puheeksi hyötyjen ja haittojen tutkimisen kautta.

Voit sopivan tilaisuuden tullen kertoa mikä sinua huolettaa ja toisaalta millaisen ilmapiirin hän vaativuudellaan hän välillä luo ja miltä se tuntuu. Älä syytä kuitenkaan. Kerro vain miltä tuntuu.

Kysy mikä on hänen mielestään suurin hyöty, ota esimerkki elämästänne. Kysy sen jälkeen voiko hän nähdä jotain haittaa asialla. Näin pikkuhiljaa hyötyjen ja haittojen näkyväksi tuomisella ilman syyttämistä voit saada aikaan muutoksia, jos jaksat olla sitkeä ja edetä lempeästi.

 

Parisuhteessa ja ihmissuhteissa yleensäkin syyttäminen on hyvin helposti kierre mihin joutuu ja se ei vie mihinkään. Aina olisi hyvä ajatella, että ongelma on jokin asia mikä seuraa toiminnasta mutta ongelma ei ole kukaan ihminen. Puolisot voivat tulla yhteiseen johtopäätökseen, että jokin tapa toimia luo ongelmia mutta yhdessä voidaan keskittyä miettimään, mitä toiminnassa voisi muuttaa, että ongelma poistuu.

Vaativan ihmisen sisimmässä on hyvin usein vajavuuden tunne. Tunne että en ole hyvä, enkä arvokas. Vaativuus on suoja, jolla tätä peitetään.

 

-Anneli

Kerro kaverille

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.